Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر-دین و آئین–عصمت علی آبادی: امروز ۲۰ ذی‌الحجة سالروز میلاد با سعادت حضرت امام موسی کاظم (ع) است. نام حضرت، موسی، کنیه‌هایش ابوالحسن اول، ابوالحسن ماضی، ابو ابراهیم، ابو علی، ابو اسماعیل، و القابش کاظم، عبدصالح، نفس زکیه و زین‌المجتهدین بود. ابن شهرآشوب می‌نویسد: از این جهت که حضرت با اخلاق بزرگوارانه‌اش درخشید، به «زاهر» و از این حیث که خشم خود را فرو می‌برد، به «کاظم» مشهور شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امام کاظم علیه السلام همچون اجداد طاهر خود از همان کودکی به سان خورشیدی فروزنده در خاندان اهل بیت (ع) می‌درخشید.

دوران امام کاظم (ع) مصادف با استبداد و ستمگری حکّام عباسی بود که پس از استقرار و استحکام پایه‌های سلطه خود، مخالفان خود را زیر شدیدترین فشارها قرار دادند، بر همین اساس شیعیان بسیار سخت می‌توانستند با امام ارتباط برقرار کنند، همین خفقان سبب شده بود که برخی از شیعیان درباره جانشین امام صادق (ع) دچار سردرگمی شوند. عصر امام کاظم (ع) دوران بسیار سختی برای شیعیان بود، به طوری که حرکت‌ها و قیام‌های متعددی از طرف شیعیان و علویان علیه خلفای عباسی آغاز شد که همگی آنها سرکوب شدند. همچنین دستگیری و زندانی کردن و شکنجه امام کاظم (ع) باعث شد تا ایشان و امامان دیگر همگی بر لزوم رعایت تقیه از سوی شیعیان پافشاری کنند و به این طریق توانستند تشکّل شیعه را حفظ نمایند.

به مناسبت میلاد با سعادت آن حضرت با دو تن از پژوهشگران دینی به گفتگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

در همین خصوص حجت‌الاسلام علی سعیدیان پژوهشگر دینی و معاون حقوقی امور مساجد در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: عباسیان به واسطه اینکه خود را از فرزندان عباس عموی پیامبر (ص) می‌نامیدند با فریب مردم تحت این عنوان که از اهل‌بیت (ع) حمایت می‌کنند خلافت را به دست گرفتند، آنها آگاهانه و بسیار با سیاست وارد عمل شدند وقتی در بین مردم نفوذ پیدا کردند، اما پس از رسیدن به خلافت بیش از بنی‌امیه بر اهل‌بیت (ع) و شیعیان آنها ظلم و ستم روا داشتند.

وی افزود: پس از شهادت امام صادق (ع) دانش‌آموختگان مکتب ایشان آماده گسترش علوم اهل‌بیت (ع) بودند اگر مردم به واسطه این آگاهی‌ها هوشیار و بیدار می‌شدند به طبع تبعیت از ظلم و ستم عباسیان را برنمی‌تابیدند بنابراین خلفای عباسی برای جلوگیری از رشد فکری مردم نسبت به مبانی حقیقی اسلام و اهل‌بیت (ع) ایجاد خفقان کردند، افزون بر این جهالت و عدم آگاهی مردم سبب شد که امام از حمایت مردمی برخوردار نشود.

حجت‌الاسلام سعیدیان درباره ارتباط امام با مردم، عنوان کرد: زمان امام موسی کاظم (ع) عباسیان ارتباط مردم با ایشان را به بهانه‌های مختلف قطع کردند و ایشان را از زندانی به زندان دیگر انتقال می‌دادند چراکه آنها نمی‌خواستند امام کاظم (ع) در ادامه مسیر روشنگری‌های امام باقر (ع) و امام صادق (ع) مردم را آگاه کنند، بنابراین کار را به جایی کشاندند که حتی یاران و شاگردان امام صادق (ع) را هم دستگیر کرده و می‌کشتند.

زمان امام موسی کاظم (ع) عباسیان ارتباط مردم با ایشان را به بهانه‌های مختلف قطع کردند و ایشان را از زندانی به زندان دیگر انتقال می‌دادند چراکه آنها نمی‌خواستند امام کاظم (ع) در ادامه مسیر روشنگری‌های امام باقر (ع) و امام صادق (ع) مردم را آگاه کنند

معاون حقوقی امور مساجد با بیان اینکه در زمان امام موسی کاظم (ع) گروه‌های افراطی و انحرافی فراوانی شکل گرفتند، اظهار کرد: یکی از آنها گروه اسماعیلیه بود که پس از امام صادق (ع) امامت امام موسی کاظم (ع) را نپذیرفتند و ادعا کردند که اسماعیل فرزند بزرگ‌تر امام صادق (ع) امام است، هرچند فضائل علمی و اخلاقی اسماعیل در سطوح بالایی قرار داشت اما ایشان در زمان امام صادق (ع) فوت کرد و امام صادق (ع) در ملأ عام بر جسد ایشان نماز خواندند و اعلام کردند که او فوت کرده و فرمودند امام پس از من امام کاظم (ع) هستند؛ اما این فرقه امامت امام کاظم (ع) را نپذیرفتند و قائل شدند که اسماعیل امام هفتم است. از این فرقه فرقه‌های دیگری همچون قرامطه، برمکی‌ها به وجود آمد. این گروه‌ها نیز سبب مشکلاتی شدند.

وی با بیان اینکه در زمان امام کاظم (ع) یکی از اندیشه‌های افراطی که بین برخی از مسلمانان گسترش یافت ناصبی‌ها بودند، ابراز کرد: آنها شیعیان را نه تنها کافر بلکه مهدورالدم می‌دانستند به‌نحوی‌که وقتی امام رضا (ع) ولایت‌عهدی را با آن شرایط خاص پذیرفتند اندکی از خفقان بر علیه شیعیان کاسته شد. در کتاب جامع‌الانساب است که ناصبی‌ها شیعیان را مهدورالدم می‌دانستند و مال و ناموس آنها را غارت می‌کردند، آنها حتی با ابدان مطهر شیعیان و فرزندان اهل‌بیت (ع) کاخ‌ها ساختند، در بغداد قصری به نام قصرالحمرا وجود دارد که هر ردیف از دیوار آن را درست می‌کردند و از سادات بنی‌فاطمه زنده‌زنده در آن دفن می‌کردند، به همین دلیل بسیاری از سادات به اطراف و اکناف متواری شدند و حتی اعلام نکردند که از فرزندان رسول اکرم (ص) و یا شیعه هستند. از برکات ولایتعهدی امام رضا (ع) این بود که شیعیان رسماً شیعه بودن خود را اعلام کردند چراکه دیگر کسی نمی‌توانست به آنها آسیب برساند.

حجت‌الاسلام سعیدیان بیان کرد: در زمان امام موسی کاظم (ع) گروهی به نام واقفیه به وجود آمدند که گفتند پس از امام موسی کاظم (ع) امامت قطع شده است، یکی دیگر از گروه‌ها گروه غالیه بودند که سردمدار آنها محمدبن بشیر بعدها ادعای نبوت کرده و امام کاظم (ع) را خدا معرفی کرد تا جایی‌که امام کاظم (ع) دستور برخورد با او را صادر کردند، گروه دیگری به نام قرامطه از شیعیان اسماعیلیه اهل ایران که بسیار تندرو بودند، آنها برای رسیدن به مطامع خود غارت اموال مسلمانان را جایز می‌دانستند آنها حتی در خانه خدا هم دست به قتل و غارت زدند.

معاون حقوقی امور مساجد درباره یکی از فجایع دوره امام کاظم (ع) به نام واقعه فخ، گفت: برخی در مدینه از ظلم و ستم عباسیان به ستوه آمده بودند، یکی از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) به نام حسین جوانی کمتر از ۳۰ سال بود که قیام کرد و برخی از شیعیان اهل‌بیت (ع) هم گرد او جمع شدند، آنها در مدینه قیام کردند و حاکم مدینه را سرنگون و به سمت مکه حرکت کردند، سال ۶۹ هجری قمری روز یوم‌الترویه که شهر مکه خالی بود در محلی از این شهر به نام فخ مأموران خلیفه عباسی به آنها که مُحرم و بدون سلاح بودند حمله کردند و همه را به شهادت رساندند، زمانی که امام موسی کاظم (ع) خبر شهادت آنها را شنیدند بر این جنایت صورت گرفته بسیار گریستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با وجود گروه‌های افراطی و غالی حقیقت تشیع آنگونه که باید گسترش پیدا نکرده بود و ارتباط آنها با اهل‌بیت (ع) محکم نبود، عدم آگاهی مردم از حقایقی که نزد اهل‌بیت (ع) است برای آنها مظلومیت ایجاد کرده بود، جهل مردم و عدم انسجام شیعیان با یکدیگر برای حمایت از امام معصوم (ع) از جمله عواملی بود که سبب شد امام در مقابل خلفای ظلم و جور عباسیان تنها مانده و به شهادت برسند.

حجت‌الاسلام محمدرضا جباری عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: در دوران امام کاظم (ع) شیعه رو به گسترش بود اگرچه دچار چالش و انشعاب می‌شد اما در کنار برخی ریزش‌ها رویش هم داشت، از زمان پیدایش شیعه تا امروز رو به گسترش بوده است تا جایی که امروز هم جهان استکبار نگران گسترش شیعه در جهان است.

وی افزود: پس از شهادت امام صادق (ع) و در عصر امام کاظم (ع) شش فرقه ایجاد شدند که تنها پیروان امام کاظم (ع) در مسیر حق قرار داشتند. انشعابات جمعیت قابل توجهی نبودند و بیشتر آنها از بین رفتند و تنها اسماعیلیه باقی ماندند که تا امروز هم ادامه دارد.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) بیان کرد: در عصر امام کاظم (ع) اقدام مهمی که ایشان انجام دادند تأسیس سازمان وکالت بود که وکلای ایشان در شهرهای مختلف حضور داشتند و این نشان می‌دهد که شیعیان در بلاد اسلامی گسترش یافته بودند.

حجت‌الاسلام جباری درباره جریان فخ در عصر امام کاظم (ع) عنوان کرد: تبلیغات منفی و فشارهای والی عباسی در مدینه بر علیه علویان سبب شد یکی از فرزندان اهل‌بیت (ع) به نام حسین ابن‌الحسن قیام کند او پس از مدینه به سوی مکه حرکت کرد اما زمانی که مُحرم و بدون سلاح به طواف خانه خدا مشغول بودند در محلی به نام فخ توسط مأموران عباسی به شهادت رسیدند. او از امام کاظم (ع) دعوت کرده بود که با او همراه شود امام نپذیرفتند اما او را هم از قیام نهی نکردند و فرمودند اگر می‌خواهی قیام کنی ضربه محکمی به دشمن بزن، پس از شهادت حسین‌ابن‌الحسن امام کاظم (ع) فرمودند او کسی بود که شب‌ها به عبادت و روزها را به روزه‌داری می‌پرداخت همواره امر به معروف و نهی‌از منکر داشت. این تعابیر نشان می‌دهد که قیام او از سوی امام کاظم (ع) رد نشده است.

وی در پایان گفت: در زمان امام کاظم (ع) شیعیان گسترش پیدا کرده بودند حتی در بغداد و نقاطی از ایران حضور داشتند اما انسجام و قدرت لازم را نداشتند که در مقابل حاکمیت عباسی آنگونه که باید از امام حمایت یا دفاع کنند. گسترش شیعیان سبب خوف خلفای عباسی شده بود و آنها هم در به شهادت رساندن امام تا حدی از ناحیه شیعیان خوف داشتند. پس‌از شهادت امام کاظم (ع) عباسیان تلاش می‌کنند که مرگ امام را طبیعی نشان دهند که بدنه جامعه اسلامی بر علیه آنها شورش نکنند.

کد خبر 5268668

منبع: مهر

کلیدواژه: امام کاظم علیه الاسلام شیعه شیعیان ابن شهرآشوب حجت الاسلام جباری بغداد پیامبر اکرم ص امام رضا ع عید غدیر خم قرآن کریم قرآن جشن عید غدیر غدیر خم امام علی ع فعالیت های قرآنی هیات مذهبی شیعه سازمان تبلیغات اسلامی رادیو قرآن خادمان قرآن اطعام غدیر سازمان دارالقرآن الکریم زمان امام موسی کاظم عصر امام کاظم زمان امام حجت الاسلام پس از شهادت امام صادق گروه ها اهل بیت سبب شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۷۳۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنها مکتبی که قادر به اداره جهان بوده قرآن و عترت است

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله عبدالله جوادی آملی در دیدار «سید محمد شوالا حیدرا» رهبر شیعیان و عضو ارشد مجلس اعلای اسلامی کشور مالی گفت: قرآن کریم، همگان را به عدل و صلح دعوت می کند و معیار فضیلت انسانها از نظر دین اسلام، علم صائب و عمل صالح است.

آیت الله جوادی آملی ضمن آرزوی توفیق برای رهبر شیعیان کشور مالی و مسلمانان منطقه، تاکید کرد: اسلام در قرآن و عترت تجلی کرده و بدون اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نمی‌توان به حقیقت قرآن رسید.

وی افزود: عناصر محوری قرآن کریم سه چیز است و اهل بیت همین سه چیز را تبیین کردند، اول درباره خود مسلمانها، دوم درباره موحدان عالم (اعم از مسلمانان، یهودیان و مسیحیان) و سوم بخش بین المللی و جهانی قرآن کریم است که این کتاب الهی برای هر سه بخش برنامه جداگانه دارد.

این مرجع تقلید گفت: قرآن کریم یک کتاب جهانی است، و تعبیرهای بلند قرآن این است که ﴿هُدیً لِلنّاس‌ِ﴾، ﴿نَذِیراً لِلْبَشَرِ﴾، ﴿کَافَّةً لِلنَّاسِ﴾، ﴿لِلعالَمینَ نَذیرًا﴾؛ لذا وقتی امام زمان (عج) ظهور می‌کنند و جهان را آباد می‌نمایند، با برنامه‌های جهانی قرآن کریم را تبیین خواهد کرد.

وی اظهار داشت: اگر قرآن رهاورد انبیاء (در زندگی جاری) نباشد، همان جاهلیت گذشته بر می‌گردد، آنچه که الان صهیویست ها در غزه انجام می‌دهند، این کودک کشی‌ها و این نسل کشی در غزه، جاهلیت گذشته می‌باشد که سرایت کرده است.

وی افزود: اینکه ما در لیالی متبرکه قدر، قرآن را بر سر می‌نهیم یعنی تاج سر همه انسانها، رهنمودهای قرآن کریم است، چون قرآن، همگان را به عدل و صلح دعوت می کند.

آیت الله جوادی آملی گفت: در شرایط اوضاع کنونی جهان، تنها مکتبی که می‌تواند جهان هشت میلیاردی را اداره کند، قرآن و عترت است.

وی در پایان برای تمامی مسلمانان و شیعیان آن منطقه سلام فرستاد و برایشان سعادت در دنیا و آخرت از خداوند مسالت کرد.

سید محمد شوالا حیدرا رهبر شیعیان و عضو ارشد مجلس اعلای اسلامی کشور مالی، در ابتدای این دیدار با ابراز خوشحالی از حضور در کشور ایران و دیدار با آیت الله جوادی آملی اظهار داشت: به برکت انقلاب جمهوری اسلامی ایران، مردم منطقه ما با تشیع و اهل بیت (ع) آشنا شدند و اگر شیعه در آن منطقه، رشدی کرده‌است همه به برکت انقلاب جمهوری اسلامی ایران بوده است که از این بابت خدا را شکرگزاریم.

کد خبر 6098298

دیگر خبرها

  • عملیات وعده صادق عامل ایجاد احساس غرور ملی است
  • کتاب میریام؛ خاطرات سیده رباب صدر منتشر شد
  • ببینید | تذکر کاظم صدیقی به دولت درباره برخورد با مردم!
  • تنها مکتبی که قادر به اداره جهان بوده قرآن و عترت است
  • موسی عصمتی؛ شاعر روشندل: رسانه ملی با «سرزمین شعر» حرکت نویی را آغاز کرد
  • پایان ۳۹ سال غربت/ تشییع پیکر معلم شهید در ورامین
  • لزوم انسجام روحانیت و نیروهای انقلابی/ آینده روشنی پیش رو داریم
  • رمزگشایی از یک پروژه مشکوک
  • پشت‌پرده انتشار گسترده یک شایعه
  • غبارروبی و عطرافشانی ضریح مطهر حضرت معصومه (س) + تصاویر